Månadens Bild – Augusti

onsdag, 29 augusti, 2012
Klipphällar vid Gislövshammar

Den gångna helgen hade jag en fin morgon på Österlen. Platsen jag var på heter Gislövshammar och är en av alla ”pärlor” som finns utmed Skånes östkust.

Här ligger några sommarhus och utanför dom hittar man lite fina klipphällar. Det som är lite speciellt med dessa hällar (vilket dock inte syns på den här bilden) är att man här för länge sen bröt sten till slipstenar.
Spåren från den brytningen syns som runda ”hål”, på någon meter i diameter, i klipphällarna. Många av hålen är oftast är vattenfyllda och kan vara intressanta motiv för fotografering.
Den här morgonen var det dock ganska högt vattenstånd och de flesta låg helt under vatten.

I stället koncentrerade jag mig på linjer och reflektioner ibland hällarna och i den här bilden fick lite gräs, som letat sig upp mellan stenarna, agera förgrund.

/Peter

Resa i Canyonland – Del 2

måndag, 27 augusti, 2012

Här kommer del 2 i min reseberättelse…

Det var dags att lämna Valley of Fire och åka vidare norrut mot nästa plats vi skulle besöka. Efter många timmar i bilen med countrymusik skvalandes ur högtalarna kom vi till slut fram till Capitol Reef NP

Vi hade nu kommit upp i betydligt högre terräng och fick tyvärr ett par dagar då vädrets makter var emot oss, så vi fick ägna oss åt rekognosering och att hänga på ”Castle Rock Coffee & Candy” vilket är ett café med internetuppkoppling i det annars väldigt ödsliga lilla samhället Torrey strax utanför Nationalparken.

Ett gammalt träd i det sista ljuset, Capitol Reef, Utah

Gott kaffe, stora muffins och internetuppkoppling. Vad mer kan man önska.

Så småningom klarnade det upp men det blev också kallare och temperaturen sjönk till några minusgrader under nätterna.
Då var jag inte helt nöjd med mitt val av sovsäck. Den klarade bara noll grader, så jag hade det lite kallt på nätterna medan resekompisen låg och gottade sig i värsta dunsovsäcken.

Svinkallt!! Då smakar det med lite varmt kaffe.

Svinkallt!! Då smakar det med lite varmt kaffe. (Foto: Patrik Björk Larsson)

Det riktiga Castle Rock. Något av en "signatur" för Capitol Reef NP.

Höstfärgerna var i antågande och vi gav oss ut på trädjakt. Patrik älskar träd, och jag lärde mig snart också att uppskatta dess färger och strukturer.

Sydvästra USA är canyonland och här fick vi för första gången uppleva det så kallade canyonljuset. Det uppstår när solen lyser upp en canyonvägg och ljuset reflekteras över till den andra, skuggade delen av canyonen. Det ger ett jättefint diffuserat ljus som är utmärkt att fotografera i även under dagtid.
Vid Fremont River mitt i nationalparken hittade vi ett område med fina cottonwood träd där vi kunde utnyttja det unika ljuset.

Ett Cottonwoodträd i canyonljus vid Fremont River.

Nästa morgon körde vi österut till Factory Butte som ligger strax utanför nationalparken.  Factory Butte är ett fristående berg som reser sig likt en katedral ur ökenlandskapet. Det har en platt topp och bergssidor som består av fantastiska formationer i sandsten.
Vi kom dit långt innan solen hade gått upp och åt en av våra minst sagt spartanska frukostar i bilen medan vi väntade på ljuset.
När gryningen väl kom blev det en fin morgon och jag tyckte det var otroligt spännande att med teleobjektivet leta kompositioner bland alla linjer och stenar på bergsväggen.

Det var helt klart på himlen och även om det var skönt med torrt väder så var det tyvärr svårt att göra riktigt bra stora landskapsbilder utan några moln.
Vi landskapsfotografer är ju sällan helt nöjda med vädret. :)

Här är en kort film som Patrik filmade på morgonen vid Factory Butte. Den är lite mörk och brusig men visar hur berget ser ut. (Den svarta pricken till vänster är jag)

Ett av resultaten av den morgonens ansträngningar vid Factory Butte.

Ett av resultaten av morgonens ansträngningar vid Factory Butte.

Vi kände oss klara med Capitol Reef, rattade in countrykanalen på radion och körde söderut igen mot vad som i mitt tycke var resans höjdpunkt. Grand Staircase of Escalante…

Fortsättning följer i del 3…

Resa i Canyonland – Del 1

torsdag, 23 augusti, 2012

Årets USA-resa närmar sig och i väntan på den tänkte jag bjuda på en reseberättelse i fyra delar från vår förra resa till sandstenslandskapen i Utah och Nevada. En hårt bantad version av texten kommer vissa av er att känna igen i ett annat sammanhang om några veckor, men det får vi leva med. :)

Första delen kommer här. Håll till godo!

askfront i valley of fire

Hotande åskfront i Valley of Fire

Efter en stadig amerikansk frukost och bilen fylld med proviant lämnade vi Las Vegas och körde norrut på I15 mot ett par veckors fotoäventyr i sydvästra USA:s sandstenslandskap.
Vi i det här fallet var jag och min goda vän Patrik Björk Larsson.
Det var i slutet på oktober och de närmaste veckorna skulle vi båda besöka områden och platser vi aldrig tidigare varit på men som för alltid kommer ha en speciell plats i våra hjärtan.

Patrik fotograferar linjer i sandstenen

Första anhalten på vår resa var Valley of Fire State Park som ligger bara någon timmes bilresa norr om Las Vegas. Vi kom dit sent på eftermiddagen och efter att ha slagit upp tältet gav vi oss ut för att utforska området.
Det som mötte oss gjorde i alla fall mig både förundrad och överraskad.
Det var bergsformationer liknande maränger, små canyons i sandstenen, otroliga färger och linjer överallt.
Att så nära den fullständigt hysteriska staden Las Vegas hitta en så vacker och ödslig plats kändes befriande och vi var dessutom helt ensamma där.

En fin morgon i Valley of Fire

Så kan det se ut när man tältar på ordnade campsites i sydvästra USA.

Så här kan det se ut när man tältar på ordnade campsites i sydvästra USA.

Kamerorna åkte fram och vi fick en stunds bra fotografering innan vi var tvungna att fly från en inkommande åskfront.
Nästa morgon var vi tillbaka, ovädret var borta och det var riktigt bra förhållanden.
Härligt morgonljus, fantastiska färger, lagom med molnformationer och där stod vi med ett fånigt leende på läpparna. Två vuxna män som blivit förälskade i sten.

Jag fotograferar märkliga stenformationer.

Jag fotograferar märkliga stenformationer. (foto: Patrik Björk Larsson)

En häftig liten canyon i Valley of Fire

Efter några dagar i Valley of Fire och en drömstart på resan körde vi vidare norrut mot Utah Capitol Reef NP…

Fortsättning följer i del 2…